Fieldtrip Efteling



Beschrijving van de dag
Op woensdag 16 maart was het zover, de fieldtrip naar de Efteling! ’s Morgens vroeg werden we ontvangen door 2 bijzondere personages. Deze twee verkleedde karakters leidde de groep richting een chique ruimte voor de presentaties. Voordat de presentaties begonnen werden we in die ruimte ontvangen met een kop koffie/thee. Eerst kregen we presentaties te zien van oud studenten van de NHTV die werken of gewerkt hadden bij de Efteling. Na deze interessante presentaties kwam een directeur van de Efteling een presentatie houden: Olaf Vugt. Hij vertelde over de ontwikkeling van het park vanaf de geschiedenis tot aan de toekomst. Deze presentatie was erg interessant. Na deze presentatie kregen we een lux ontbijt, vervolgens werden we het park ingestuurd om een case te maken, deze case zouden we aan het einde van de middag presenteren aan Olaf. Bij het maken van de opdracht moesten we een attractie kiezen, vervolgens moesten we het gevoel en de beleving van deze attractie vertalen naar een ander product alleen wel met de zelfde gevoel en beleving. Op deze manier zouden mensen het product moeten relateren aan de attractie in de Efteling. Na enigde tijd het park bezocht te hebben en gebrainstormd te hebben, gingen we terug voor de presentaties. Bij deze presentaties kwamen verschillende leuke ideeën naar voren. Na de presentaties was de dag weer voorbij en kregen we ons certificaat uitgereikt.
Beschrijving organisatie
Het park is begonnen met een bos waar een aantal sprookjes te zien waren: het sprookjesbos in 1952. De ontwerper van deze verschillende gethematiseerde bezienswaardigheden was Anton Pieck. Het park is alleen maar groter geworden en uiteindelijk is het park uitgegroeid tot het op dit moment grootste en bekendste pretpark van Nederland. Inmiddels bestaat het park uit verschillende gethematiseerde gebieden vol met attracties, er is een berucht theater, een golfpark en een vakantiepark. Jaarlijks bezoeken rond de vier miljoen mensen het park.
De Efteling is een besloten vennootschap met als grootaandeelhouder: Stichting Natuurpark ‘de Efteling’.
De Efteling bestaat organisatorisch gezien uit verschillende afdelingen. Zo is er een afdeling voor de marketing en een afdeling voor de merchandise. Elke afdeling bestaat uit een aantal werknemers, met een afdelingshoofd. Elke afdeling is verantwoordelijk voor de taak die ze hebben. In totaal werken er 2000 mensen bij de Efteling.
Wat valt je op aan de organisatie?
Een ding valt mij altijd meteen op, vanaf het moment dat ik op de parkeerplaats sta merk ik al dat je een bepaalde beleving ondergaat. De Efteling speelt heel veel met belevingselementen, deze elementen maken het park onderscheidend en bijzonder. Verder valt het mij op dat de Efteling zich sterk vasthoudt aan hun overkoepelende concept; alles moet voor de bezoeker betoverend zijn. ‘Een wereld vol wonderen is dan ook de slogan.’
Wat doet de organisatie goed?
Zoals ik hiervoor al aangaf: de Efteling houdt zich goed vast aan het overkoepelende geheel, alles wat je bezoekt in het park, het is betoverend, het geeft een bepaalde beleving met zich mee. Dit vind ik erg sterk van het park. Verder wil de Efteling het park aantrekkelijk houden voor jong en oud. Voor oude mensen heeft het park bepaalde herinneringen die voor velen veel waard zullen zijn. Mede het sprookjesbos heeft deze herinneringen tot stand gebracht. Ik vind het knap dat ze er in slagen om het park voor iedereen interessant te maken en dat ze bijzondere herinneringen kunnen geven aan de mensen. Ik vind het ook erg sterk dat de Efteling in deze tijd gebruik gaat maken van meerdere media kanalen. Zo worden er programma’s gerelateerd aan de Efteling, uitgezonden op tv. Ook wordt er een groot spel uitgebracht onder de naam van de Efteling.
Wat doet de organisatie minder goed?
  Ik vind dat de Efteling erg goed bezig is, ik heb dus weinig verbeterpunten weten te bedenken. Wel zou ik het beter vinden als de Efteling mee aanbiedt voor jongeren. Attractieparken als Walibi World hebben naar mijn mening een interessanter aanbod voor de jongeren. Verder vind ik het Laveland een van de mindere gebieden van het park met kwalitatief minder interessante attracties maar dat is mijn mening.
Zou je werkzaam willen zijn binnen deze organisatie?
Dat zou ik zeker, ik vind het een heel mooi park wat goed in elkaar zit. Het interessante gedeelte lijkt mij het managen van de attracties of mee te werken op gebied van imagineering. Dit onderdeel spreekt me namelijk het meest aan bij dit park.
Wat zijn de belangrijke leerpunten van deze fieldtrip?
Ik heb veel geleerd over de manier waarop de Efteling gebruik maakt van verschillende promotiekanalen, dit gaf mij ook een goed beeld van de trends en ontwikkelingen die zich deze tijd afspelen; de Efteling speelt hier namelijk erg goed op in. Inspirerend vond ik ook de manier waarop de Efteling de attracties koppelt aan de media, hierdoor maak je in principe idolen voor kinderen, die ze in de realiteit kunnen zien in de Efteling. Ik heb ook meer geleerd over de manier waarop een pretpark in elkaar zit. Ik heb geleerd over de verschillende afdelingen binnen de Efteling, wie er verantwoordelijk zijn en hoe deze in elkaar steken. Verder heeft de storytelling tijdens de presentaties mij ook erg geïnspireerd.