Deze fieldtrip heeft plaatsgevonden op vrijdag vier maart 2011. Na een redelijk lange reis kwamen we aan bij Harderwijk. Toen we bij het Dolfinaruim aankwamen, werden we rondgeleid richting een chique ruimte, hier kregen we een lux buffet als ontbijt. Toen we genoeg gegeten hadden, verscheen de directeur van het Dolfinarium en begon hij met een erg interessante presentatie. In eerste instantie vertelde hij het een en ander over het bedrijf zelf, de manier waarop ze de markt benaderen, de hoge kosten waar ze mee te kampen hebben en tot slot het verhaal wat in de media terecht gekomen is: de gestrande orka Morgan. Hierbij kwamen we meteen bij de case die we voor de dag kregen, deze ging namelijk over de Morgan.
De media zorgde voor negatieve publiciteit, volgens hen is de orka een commerciële actie, volgens het dolfinarium was het een redding, volgens hen was het verzorgen van de orka de enige manier om de orka te redden. Als groep moesten wij aanbevelingen geven over de manier waarop de directeur met de media om zou moeten gaan. Deze opdracht moesten we presenteren voor de opdrachtgever.
Na het uitwerken van deze interessante case, kregen we de tijd om het park te verkennen. Nadat we het een en ander van het park hadden gezien, kregen we de hoofdattractie te zien: een dolfijnenshow genaamd de droomwens. Dit was erg indrukwekkend. Na deze show was de dag alweer afgelopen en kregen we ons certificaat voor de fieldtrip.
Globale beschrijving van het bedrijf en de organisatie
Het dolfinarium is niet alleen een park om te bezoeken, het is een zoogdierenpark: er worden zoogdieren verzorgd en het is een bedrijf waar de dieren opgeleid worden om shows te geven. Bij dit park moet een ding duidelijk naar voren komen: de klasse en bijzonderheid van zoogdieren. In het park zelf zie je niet alleen verschillende dieren rondzwemmen je leert ook een boel over deze dieren. Het dolfinarium besteed hier veel aandacht aan omdat anders hun bestaansrecht vervalt en ze als gevolg de deuren moeten sluiten. In tegendeel tot de meeste bedrijven heeft het dolfinarium 24 uur per dag een grote hoeveelheid personeel op het terrein. De reden hiervoor is dat de zoogdieren continue in de gaten gehouden moeten worden, de temperatuur moet op het goede niveau zijn etc.
Wat valt je op aan de organisatie?
Wat mij meteen opviel is de diversiteit van het Dolfinarium, er wordt van alles gedaan met de zoogdieren: er wordt onderzoek verricht, ze worden getraind en ze worden ook gekweekt. Opvallend was dan ook dat er een hoop personeel bij komt kijken om alles draaiende te houden. Toch blijft het dolfinarium een commercieel bedrijf: ze zijn druk bezig met verschillende manieren om de markt te benaderen en een hoop geld te verdienen.
Wat doet de organisatie goed?
Het dolfinarium heeft als unique selling point een zeer indrukwekkende dolfijnenshow die erg hoog gewaardeerd wordt wereldwijd gezien. Dit vind ik een sterke set, de show zit ook echt goed in elkaar en is zeer indrukwekkend. Ook slaagt het dolfinarium er naar mijn mening in om de markt goed te benaderen en zo een hoop toeschouwers te trekken. Wat ik ook een sterk punt van de organisatie vind, is dat ze erg diervriendelijk overkomen. Ze verzorgen dieren en doen onderzoek naar het welzijn van de dieren.
Wat doet de organisatie minder goed?
Ik ben dan toch geneigd om te denken aan de negatieve publiciteit van de orka die ze gevangen hebben. Het dier brengt een hoop onderhoudskosten met zich mee en kan onmogelijk in het park blijven, laat staan om te bezichtigen.
Waar zie jij verbeterpunten?
Verder zou het Dolfinarium wat innovatiever te werk kunnen gaan en zo interessante promotieacties en attracties kunnen bieden voor de consument. Het park ligt aan het water, misschien zouden ze hier wat mee kunnen doen: mensen zouden daar eventueel kunnen zonnen & zwemmen. Op deze manier bereid je het aanbod uit, nu ligt de focus vooral op de zoogdieren.
Verder zou het Dolfinarium wat innovatiever te werk kunnen gaan en zo interessante promotieacties en attracties kunnen bieden voor de consument. Het park ligt aan het water, misschien zouden ze hier wat mee kunnen doen: mensen zouden daar eventueel kunnen zonnen & zwemmen. Op deze manier bereid je het aanbod uit, nu ligt de focus vooral op de zoogdieren.
Zou jij werkzaam willen zijn bij deze organisatie?
Ik heb niet veel met het kweken en onderhouden van zoogdieren. Afgezien daarvan vind ik het een heel mooi park met een heel aantrekkelijk concept. Ik zou het zeker niet buitensluiten om aan de slag te gaan bij dit park!
Sprak een bepaalde rol of functie binnen deze organisatie jou aan?
Ik heb tijdens de fieldtrip niet echt een goed beeld gekregen van de organogram van het bedrijf. Maar iets in de marketing of het management in het algemeen lijkt me erg interessant.
Wat zijn de belangrijke leerpunten van deze fieldtrip?
Ik heb een hoop geleerd gedurende deze fieldtrip. Achter de schermen heeft dit park een prachtige ruimte voor bedrijven. Zo werd mij duidelijk dat het park zich niet alleen richt op gezinnen. Ook voorbedrijven kan een park als dit erg aantrekkelijk zijn. Ook heb ik veel geleerd van wat er allemaal bij komt kijken als je een park als dit runt. 24 Uur per dag zijn er verschillende mensen aanwezig die alles in de gaten moeten houden omtrent de dieren, zo werd mij ook duidelijk dat de onderhoudskosten van de dieren heel hoog zijn.